راهنمای استفاده از کتابخانه lcd nokia1661 - قسمت7
لینک پست معرفی مشخصات کتابخانه
موضوع این قسمت: معرفی کارکرد توابع قسمت گرافیکی و نکات راه اندازی
با سلام .
در این قسمت توابع مربوط به بخش گرافیکی کتابخانه را توضیح میدم .
فایل های ایk بخش در پوشه glcd قرار داد . این بخش کتابخانه تنظیمات خاصی نداره و تنها با اینکلود کردن هدر فایل ، قابل استفاده است . دستور اینکلود قسمت گرافیکی باید بعد از اینکلود قسمتهای قبلی کتابخانه باشد.
جهت یادآوری محتویات پوشه glcd را در تصویر زیر میبینید .
الگوی توابع این قسمت در فایل graphic_lcd.h تعریف شده است .
لیست این توابع در تصویر زیر مشخص شده است .
عملکرد توابع گرافیکی در توضیحات زیر است :
تابع
glcd_draw_fill_rectangle (rgb_color_typedef color ,uint8_t x1,uint8_t y1 ,uint8_t x2 , uint8_t y2);
این تابع یک مستطیل توپر رسم میکند .
و متغیرهای آن به شرح زیر است
color = کد رنگ مستطیل میباشد.
x1 , y1 = مختصات گوشه ی بالا سمت چپ مستطیل میباشد.
x2 , y2 = مختصات گوشه ی پایین سمت راست مستطیل میباشد.
*** توجه :
x = شماره ستون و y = شماره سطر است .
تابع glcd_draw_line ( color , thicknes ,x1, y1 , x2 , y2);
این تابع یک خط از مختصات x1 ,y1 به مختصات x2 , y2 رسم میکند .
color = کد رنگ خط میباشد.
thicknes = ضخامت خط را مشخص میکند .
اگر شیب خط کمتر از 45 درجه باشد خط، به سمت پایین ضخیم میشود .و اگر بیشتر از 45 درجه باشد به سمت راست ضخیم میشود .
در واقع خط ضخیم شده بیشتر شبیه متواضی الاضلاع هست .
تابع glcd_draw_fill_circle(color , x1, y1 , radius);
این تابع یک دایره توپر به رنگ color رسم میکند .
x1,y1 مختصات مرکز دایره و radius شعاع دایره است .
تابع :glcd_draw_fill_quadrant( color, quad_num, x0, y0 , radius)
این تابع یک ربع دایره توپر به رنگ color و مرکز x0,y0 و شعاع radios رسم میکند .
quad_num :
میتواند مقادیر 1 تا 4 را بپذیرد که تعیین کننده موقعیت ربع دایره است ، که به شرح زیر میباشد.
اگر صفحه ساعت را در نظر بگیرید .
1 = ربع دایره بین ساعت 3 تا 6
2 =ربع دایره بین ساعت 6 تا 9
3 = ربع دایره بین ساعت 9 تا 12
4 = ربع دایره بین ساعت 12 تا 3
برای بقیه مقادیر چیزی رسم نمیکند .
تابع glcd_draw_rectangle( color , thicknes , x1,y1 ,x2 , y2)
این تابع دقیقا مانند تابع رسم مستطیل توپر است با این تفاوت که یک مستطیل توخالی رسم میکند .
thicknes = ضخامت اضلاع مستطیل میباشد . و نکته اینکه اضلاع به سمت داخل مستطیل ضخیم میشوند .
تابع glcd_draw_circle( color , thicknes , x0, y0 , radius)
این تابع مانند تابع رسم دایره توپر (glcd_draw_fill_circle) است با این تفاوت که یک دایره توخالی با ضخامت حاشیه ای به اندازه ی thicknes رسم میکند . البته تنها از مقدار 1 برای thicknes استفاده نمایید .
تابع glcd_draw_quadrant( color, quad_num, thicknes , x0, y0 , radius)
شرح متغیرهای این تابع دقیقا مانند تابع glcd_draw_fill_quadrant است . با این تفاوت که یک ربع دایره توخالی رسم میکند و تنها مورد اضافی متغیر thicknes هست که ضخامت حاشیه ربع دایره را مشخص میکند . بهتر از تنها از مقدار 1 استفاده کنید .
**************************************************************
توابع اضافه شده در نسخه 1.1.3 : ( این نسخه در تاریخ 1399/4/3 منتشر شده است)
تابع :
glcd_draw_circle_rectangle(rgb_color_typedef color ,glcd_cor_type cir_rad , uint8_t thicknes ,glcd_cor_type x1,glcd_cor_type y1 ,glcd_cor_type x2 , glcd_cor_type y2)
این تابع برای شما یک مستطیل یا مربع توخالی با گوشه های گرد رسم میکند . و متغیر cir_rad شعاع انحای گوشه های مربع میباشد .
توضیح بقیه پارامتهرهای آن شبیه تابع glcd_draw_rectangle است .
تابع :
glcd_draw_fill_circle_rectangle(rgb_color_typedef color ,glcd_cor_type cir_rad,glcd_cor_type x1,glcd_cor_type y1 ,glcd_cor_type x2 , glcd_cor_type y2);
این تابع مانند تابع بالا است با این تفاوت که مستطیل یا مربع را به طور توپر رسم میکند .
**************************************************************
اضافه کردن به پروژه :
کافیست فایل graphic_lcd.h را به پروژه پیوست کنید و فایلی سورس و هدر کتابخانه را در جای مناسب درون پروزه قرار دهید .
در اینجا توضیحات مربوط به قسمت گرافیکی کتابخانه به پایان رسید .
امیدوارم استفاده برده باشید .
در قسمت بعدی الزامات راه اندازی برای AVR را شرح میدم .
با سپاس از توجه تان.
مالکیت معنوی : لطفا کپی نکنید ، لینک بدید .